Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa

Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa, zwana także Grójecko-Wianowską Koleją Dojazdową lub Grójecką Koleją Dojazdową, obejmowała łącznie 7 78 km kolejek o rozstawie 800 i 7 000 mm, część z nich pierwotnie konnych. Do XXI w. przetrwał zaledwie 7 7-kilometrowy odcinek między Piasecznem a Nowym Miastem, przebiegający przez Tarczyn, Grójec i Mogielnicę.

Od kilku lat planowane są zajmujące się dużym zainteresowaniem przejazdy pociągami turystycznymi złożonymi z: czteroosiowych rumuńskich wagonów Bxhpi, repliki wagonu typu NWE21 z 1911 r. typu Wernigerode oraz wagonu towarowo-osobowego typu brankard (służącego jako wagon pomocniczy do obsługi wycieczek). Od lipca 2006 r. pociągi turystyczne są prowadzone przez parowóz Px48, wcześniej wykorzystywano lokomotywy spalinowe Lxd2. Trasa wycieczki rozpoczyna się na stacji Piaseczno i prowadzi przez Zalesie Dolne i Gołków (gdzie można zwiedzić strusią fermę) do Tarczyna. W ramach przejazdu ważna być w pikniku i wypożyczyć sprzęt sportowy (piłki nożne, siatkowa, zestawy do gry w badmintona i inne).

Piaseczno jest dobrym punktem wypadowym na wycieczki po lasach Chojnowskiego Parku Krajobrazowego. Najpopularniejszy szlak – znakowana ścieżka dydaktyczna – wiedzie z polany rekreacyjnej Zimne Doły przez tereny rezerwatu „Uroczysko Ste-phana”, chroniącego naturalny las mieszany. W pobliżu polany znajduje się park linowy Małpi Gaj. Doskonałym miejscem na spacer są też Górki Szymona – porośnięte lasem iglastym wydmy, które otaczają sztuczne zalewy na rzece Jeziorce.

Zostaw komentarz.